Kunstnerbiografier
Kim Fupz Aakeson(forfatter) – det danske manuskript til museet
Henrique Oliveira(installationskunstner) – træinstallation med afsæt i eventyret om Fyrtøjet
Louise Alenius(komponist) – komposition af fire værker til H.C. Andersens Hus: Nattergalen, Snedronningen, Den Grimme Ælling og Den Lille Havfrue
Veronica Hodges(papirklippekunstner) – svaleinstallation inspireret af svalen i Tommelise
Daniel Handleraka Lemony Snicket (forfatter) – det engelske manuskript til museet
Sandra Rilova(illustrator) – illustrationer til H.C. Andersens Hus
Lewis Gibson(lyddesigner) – det samlede lyddesign til museet
Timothy David Orme(animator) – filmoplevelse rejsen ind i fantasien baseret på H.C. Andersens rejsetegninger
Noah Harris(filmskaber – Agile Films) – hovedparten af projektionerne i H.C. Andersens Hus
Andy Gent(dukkemager) – dukker til Den standhaftige Tinsoldat, Den lille Havfrue, Snedronningen og Den lille Pige med Svovlstikkerne
Simon McBurney(skuespiller) – H.C. Andersens stemme i den engelske udgave af museumsoplevelsen
Gerorge Shelbourn& MUTE (animator) – animation af en række af Sandra Rilovas illustrationer, bl.a. i Den Lille Havfrue og Tommelise
Luise Midtgaard (udstillingsscenograf) Markmusens Hule
Kim
Fupz
Aakeson
*Foto: Robin Skjoldborg
Kim Fupz Aakeson har skrevet det
danske manuskript til museet
Kim Fupz Aakeson er født i 1958 i København og er uddannet manuskriptforfatter ved Den Danske Filmskole i 1996. Han debuterede i 1984 med børnebogen Hvem vover at vække guderne. Kim Fupz har modtaget en lang række priser, herunder Kulturministeriets Børnebogspris, Børnebibliotekarernes Kulturpris og Gyldendals Børnebogspris. Derudover har han modtaget en Sær-Bodil i 2003 for sit bidrag til dansk film, og en Robert i 2000 for Bedste Danske Filmmanuskript.
Kim Fupz Aakeson om sit bidrag til H.C. Andersens Hus
”Mit kendskab til H. C. Andersen var mildest talt til at overskue, eventyrene selvfølgelig, hans mangel på succes i kærlighed og så de små hak i dagbogen, ikke meget mere. Så det var lidt af en verden, der åbnede sig, da jeg dykkede dybere ned, sikke et menneske, sikke et sprog, skrøbelig og ukuelig, nysgerrig, åben, rejselysten, en rutsjebane af følelser, Andersen kendte både himmel og helvede, og udfordringen var ikke at være hittepåsom omkring ham, arbejdet handlede mere om at holde tungen lige i munden på den plads, der var til rådighed.”
Henrique Oliveira har skabt en træinstallation
med afsæt i eventyret om Fyrtøjet
Henrique Oliveira er en internationalt anerkendt kunstner, der er født og opvokset i Brasilien. Han er uddannet i visuel poetik fra School of Communications and Arts på São Paul Universitet fra 2007. Han er kendt for sine tredimensionelle værker, der udformes i genbrugstræ, og som tager udgangspunkt i hans brasilianske ophav og stærke relationer til naturen. Særligt kendt er kunstinstallationen Baitogogo, en enorm slags gordisk knude, på Palais de Tokyo i Paris. Henrique Oliveira har modtaget en lang række priser for sit arbejde, bl.a. Enku Grand Award fra Museum of Fine Arts i Giru i Japan i 2018, og Prix Pierre Cardin fra Acedémie des Beaux-Arts i Paris i 2016.
Henrique Oliveira om sit bidrag til H.C. Andersens Hus
“When I was invited to create a piece related to The Tinder Box, the first thing I thought was that, as a foreigner coming from another continent, I could never dare an interpretation of this writer who is part and parcel of Denmark’s culture. However, I realized that my work could act as a point of intersection between his story and the new H.C. Andersen’s House. Growing from one of the building’s columns, a banal tree, the antithesis of the fantastic ones normally found on these types of stories, gradually reveals to the attentive observer its patched nature composed of pieces of other dead trees.”
Henrique Oliveira
*Foto: Norbert Miguletz
Louise
Alenius
*Foto: Ulrik Jantzen
Louise Alenius har komponeret fire værker til H.C. Andersens Hus: Nattergalen, Snedronningen, Den grimme Ælling og Den lille Havfrue
Louise Alenius er født i 1978 i Charlottenlund nord for København og er autodidakt komponist, sangerinde, billed og performancekunstner. Efter gymnasiet flyttede hun til Paris og modtog sangundervisning på konservatoriet, men har aldrig fået en formel uddannelse. Hun slog for alvor igennem i 2008, hvor hun komponerede ny musik til den 2. akt af August Bournonvilles ballet Napoli med urpremiere på Det Kongelige Teater i 2009. Hun har desuden stået bag værker som 1-1 forestillingsrækken Porøset (2014-2018) på Det Kongelige Teater, en række sceniske værker med kun én tilskuer ad gangen, kammeroperaen Silent Zone (2018) og miniatureoperaen for døende Prequiem (2016), der blev opført for én terminalpatient ad gangen. Louise Alenius har bl.a. modtager P2 Prisen i 2018 for Bedste Koncertoplevelse og Carl Nielsen og Anne Marie Carl Nielsens Hæderspris i 2019.
Louise Alenius om sit bidrag til H.C. Andersens Hus
”H.C. Andersen-museet bliver en sær og smuk boble, som publikum kan svæve frit rundt i. Jo længere tid man opholder sig derinde, jo mere smelter H.C. Andersens universelle fortællinger sammen med refleksioner om ens eget levede liv – og man glemmer måske, hvad der er hvad. I musikken til museet arbejder jeg med ‘det enkle uprætentiøse’ som en port ind til ‘det sublime og vildt ambitiøse’, for H.C. Andersen er for mig et eksempel på en stor kunstner, der mestrer netop denne bevægelse.”
Veronica Hodges har skabt en svaleinstallation inspireret af svalen i Tommelise
Veronica Hodges er en dansk papirklippekunstner, der skaber kunststykker, store installationer, scenografier og modestykker ud af papir. Veronica Hodges er uddannet beklædningsdesigner og scenograf fra Danmarks Designskole fra 2002 og har arbejdet med scenografier og installationsværker for film og teater, og blev selvstændig papirkunstner i 2010. Hun gjorde sig særligt bemærket i 2018, hvor hun skabte 16.000 kirsebærblomster i papir, der svævede fra Marmorkirkens loft i den fortryllende og populære installation Cherish – for at sætte fokus på bæredygtighed og FN’s verdensmål. Veronica Hodges er meget optaget af at formidle bæredygtige tanker gennem sine kunstoplevelser. Hun finder inspiration i naturen og dens immanente styrke, skrøbelige foranderlighed og smukke formsprog, som hun forsøger at indfange i et papirunivers.
Veronica Hodges om sit bidrag til H.C. Andersens Hus
”Det var en stor ære for mig, da jeg blev spurgt, om jeg ville lave et værk inspireret af svalen fra eventyret om Tommelise til det ny museum. Min tanke med værket var, at skabe en oplevelse af den frihedslængsel og kraft, der er i svalesymbolet hos H.C. Andersen, men også af den sårbarhed, der ligger i fortællingen. Jeg håber, at jeg med min installation er med til at skabe nye poetiske sammenhænge mellem vores verden og Andersens velkendte univers.”
Veronica
Hodges
*Foto: Stine Heilmann
Daniel
Handler
*Foto: Meredith Heuer
Daniel Handler har skrevet det engelske manuskript til museet
Daniel Handler er en amerikansk forfatter og musiker, der er bedst kendt under pseudonymet Lemony Snicket. Han er født i 1970 i San Francisco, og uddannet fra Wesleyan Universitet i Conneticut i 1992, hvorfra han også modtog universitetets digterpris samme år, som han dimitterede. Daniel Handler har udgivet en lang række romaner og teaterstykker, men er særligt kendt for børnebogsserierne Alle De Forkerte Spørgsmål (2012-2015) og En Ulykke Kommer Sjældent Alene (1999-2006). Sidstnævnte er siden blevet filmatiseret flere gange; først til Nickelodeon, derefter som spillefilm i 2003 og senest til en Netflix-serie af samme navn. Daniel Handlers bøger er fyldt med litterære referencer, sort humor og bidende ironi, og har solgt over 70 millioner eksemplarer i hele verden og er oversat til 40 forskellige sprog.
Daniel Handler om sit bidrag til H.C. Andersens Hus
“I have been entranced by Andersen’s stories for as long as I can remember. It was an unearthly delight to wander through his life and work and to be responsible for the words whispered into the ears of strangers.”
Sandra Rilova er den gennemgående illustrator i H.C. Andersens Hus
Sandra Rilova er en spansk kunstner uddannet fra EINA i Barcelona og en bachelor i kunst fra Baskerland Universitetet. Hun begyndte sin karriere som illustrator i 2017 og har siden arbejdet med illustrationer til bl.a. bøger, reklamer og illustrationer til skoler og institutioner. Illustrationerne er bl.a. publiceret i Jostein Gaarders Sophies World (2019), Charles Perraults Donkeyskin (2017) og The Queen of Spades af Alexander Pushkin (2016). Sandra Rilova har høstet stor anerkendelse for sit arbejde og har modtaget en række priser, bl.a. World Illustration Awards i 2017, Latin American Ilustración 5 og hun var finalist i Golden Pinwheel Young Illustrators Competition i 2020.
Sandra Rilova om sit bidrag til H.C. Andersens Hus
“This is the biggest project of my life, so far. It will always be special to me. I got the opportunity to know H.C. Andersen, and how he became to do what he did, and all of the legacy that he left us. The work of Hans Christian Andersen, in itself, is a world of inspiration. It’s great that I had to rediscover all of his tales and had this unique opportunity to visually give life to his words. His artistic work, paper cuts and drawings, were also a big inspiration. I hope my illustrations and Andersen’s work help people become more curious, and it opens a window to their imagination.”
Sandra
Rilova
*Foto: Bruno Rilova
Lewis
Gibson
*Foto: Ludovic des Cognets
Lewis Gibson laver det samlede lyddesign til hele museet
Lewis Gibson er en britisk lyddesigner, instruktør og manuskriptforfatter. Han er uddannet fra Dartington College of Arts med en bachelor i musik fra 1999. Gennem sin karriere har han præsenteret installationer, lydspor og lydkunst til gallerier, museer og kunstfestivaler såsom Tate Britain, New Zealand Fringe Festival og Museum of London. Lewis Gibson har arbejdet med teaterstykker, der har været vist over hele verden. Foruden sit arbejde med lydsiden er Lewis Gibson også en af grundlæggerne bag det arabiske teaterkompagni SABAB fra 2002, der turnerer rundt i hele verden for at sætte fokus på f.eks. kultur, historie, identitet og sprog.
Lewis Gibson om sit bidrag til H.C. Andersens Hus
“Andersen has been connected to my career in a number of ways. My first ever theatre job as a composer and musician (a terrifyingly long time ago) was for a production of The Nightingale and my first job as a theatre director, in 2012, was for an adaptation of The Steadfast Tin Soldier. I thought that I knew Andersen, but having re-read all of his fairytales for this exhibition, I realized I did not. The fragility, darkness, use of meta and above all, the humour that he manages to layer in all his stories feels very modern, sharp and full of images that stay with you.”
Timothy David Orme har lavet en filmoplevelse om rejsen ind i fantasien baseret på H.C. Andersens rejsetegninger
Timothy David Orme er animator, filmskaber og forfatter, der er særlig kendt for sine kortfilm. Flere af hans film er blevet vist til kunstarrangementer og filmfestivaler verden over, som European Media Arts Fest, Jihalva International Documentary Film Festival og Ann Arbor Film Festival. Især kortfilmen Afterlight (2013) har vundet en række priser, heriblandt førstepladsen ved Toronto Urban Film Festival i 2013, og for bedste animation ved Rabbit Heart Poetry Film Festival i 2014.
Timothy David Orme om sit bidrag til H.C. Andersens Hus
“Like so many people, I grew up with Andersen’s stories in one form or another. It’s an honor to be a part of how those stories might be conveyed to future audiences and I’m grateful for the opportunity to be a part of this amazing museum.”
Timothy
David
Orme
Noah
Harris
*Foto: Kitty Nasmyth
Noah Harris har lavet hovedparten af de forskellige projektioner i H.C. Andersens Hus
Noah Harris er en britisk grafisk designer og filmskaber, der arbejder med animation og live action til reklamer, musikvideoer og kortfilm gennem produktionsselskabet Agile Films. Han har tidligere studeret grafisk designer, hvor han begyndte at arbejde med animation og filmproduktion. Noah Harris har bl.a. arbejdet med film for WWF, Google og Grolsch, ligesom han arbejdet med bandet Gorillaz. Gennem sit arbejde har han opnået stor anerkendelse fra bl.a. D&DA, British Arrows og Creative Review.
Noah Harris om sit bidrag til H.C. Andersens Hus
“Over the last year I have been given the freedom to explore the world of Hans Christian Andersen and craft a distinct visual response to his work. Although ostensibly classical fairy tales, Andersen’s stories are imbued with ambiguity, there are rarely any traditionally happy endings, allowing me the freedom to explore the darker undertones of the stories, and create a unique sense of atmosphere and mood. Having the time to go through this process, and of course to be able to bring a cluster of truly great creative minds together, collaborating to find the perfect solution, is what makes this whole project special.”
Andy Gent er dukkemager og har skabt dukkerne til
Den Standhaftige Tinsoldat, Den lille Havfrue, Snedronningen og Den lille Pige med Svovlstikkerne
Andy Gent er en britisk dukkemager, der laver dukker til bl.a. animationsfilm, stop-motion film og reklamer. Interessen for mekanisk legetøj blev vakt som barn, og tog fart, da han for første gang lavede to små kortfilm på universitet. I dag har Andy Gent lavet dukker i mere end 25 år, og han har bl.a. bidraget med dukker til Tim Burtons stop-motion film Corpse Bride (2005), ligesom han også stod bag mere end 1.000 forskellige hundedukker til Wes Andersons stop-motion komedie-drama Isle of Dogs (2018).
Andy Gent om sit bidrag til H.C. Andersens Hus
“It was with great delight I was asked by Noah Harris to bring to life some of the characters for this amazing and unique project. These are characters we all grew around and have within our minds eye on their images. So, to see them move and run around here was a dream come true. By using stop motion animation and puppetry techniques we aimed to bring Hans Christian Andersen’s famous characters into our world.”
Andy
Gent
Simon
McBurney
*Foto: Francisco Peralta Torrejón
Simon McBurney spiller H.C. Andersen
i den engelske udgave af museumsoplevelsen
Simon McBurney er en britisk skuespiller, manuskriptforfatter og teaterdirektør. Han er uddannet i engelsk litteratur fra Cambridge i 1980. I 1983 grundlagde han teaterkompagniet Teater Complicité sammen med Annabel Arden og Marcello Magni, hvor han i dag er kunstnerisk direktør. Han har gennem tiden bragt flere spektakulære teaterstykker til scenen, som f.eks. Shakespeare, Brecht og Arthur Miller. Han har desuden produceret forestillinger til festivaler, f.eks. The Master and Margarita i 2012 til Avignon Festival og Beware of Pity til Schaubühne Theatre i Berlin i 2015. Ud over sit arbejde på teaterscenen har han også medvirket i en lang række film, bl.a. Harry Potter og Dødsregalierne 1, Robin Hood og The Golden Compass. I 2005 blev han udnævnt officer af Den ypperligste orden af det Britiske Imperium for hans tro tjeneste inden for dramafaget.
George Shelbourn sætter liv til en række af Sandra Rilovas illustrationer, bl.a. i Den lille Havfrue og Tommelise
George Shelbourn er en britisk animator, director og illustrator. Han havde sin første oplevelse med animation, da han var fem år gammel. Dog var det først senere, at interessen for animation for alvor blev vakt, – og efter hans første kortfilm blev udvalgt af Vimeo, har han ikke set sig tilbage. I 2012 blev han Head of Animation hos Casual Films, hvor han bl.a. arbejdede for kunder som Wimbledon, IBM, Samsung og PwC. I 2017 blev George Shelbourn selvstændig og er i dag director hos MUTE Animation Studio.
George Shelbourn om sit bidrag til H.C. Andersens Hus
“MUTE has had the pleasure of working alongside the museum for over a year while we produce the majority of animated content for the installations. The project has really pushed us out of our comfort zone and inspired us to take a narrative based approach with every aspect of the animations. Andersen’s work has been recreated so many times, so to have had the opportunity to add our own spin on the stories we’re all so familiar with has been incredible.”