
Velkomsthaven
Haven er inspireret af H.C. Andersens eventyr og hans særlige måde at se verden på. Den er skabt af landskabsarkitekterne MASU Planning sammen med arkitekter fra Kengo Kuma & Associates.
Fantasifuld, farverig, overraskende og med plads til mange forskellige slags planter, prydgræsser og stauder. Så indbydende tager Velkomsthaven mod museets gæster, uanset om de kommer langvejsfra eller blot er på gennemfart. At være på rejse, at sanse og opleve verden på nye måder er grundlæggende temaer i H.C. Andersens eventyr, og de samme temaer danner også udgangspunkt for denne del af haven. Her er ikke specifikke eventyr eller karakterer – her er det former, farver og dufte, som taler til sanserne og til fantasien.
H.C. Andersens univers er flertydigt og komplekst uden centrum, og på samme måde udgør haven et labyrintisk univers: Bugtende stier inviterer gæster og forbipasserende indenfor og leder dem ud i de forskellige haverum. Nogle gange er de oppe, nogle gange er de nede, for perspektiverne skifter, og det eneste, der er sikkert, er, at du aldrig ved, hvad som venter om næste hjørne. Ligesom et H.C. Andersen-eventyr, man endnu ikke har læst, venter haven bare på at blive udforsket.

De Sunkne Haver
Havens niveauforskelle er med til at skabe sammenhæng til eventyr – og overraskelse for forbipasserende.
På samme måde som H.C. Andersen leger med perspektiverne i sine eventyr, er der forskel på niveauerne i H.C. Andersen Haven. Museets areal strækker sig over 5600 m2, hvoraf to tredjedele ligger under jorden. Det samme gør to af have-rummene, De Sunkne Haver, der skaber dybde i museumsanlægget og etablerer sammenhæng mellem bygningerne, udstillingerne og det grønne udenfor. Her er trætoppe i fodhøjde og skovbund i museets kælderniveau. Med en niveauforskel på seks meter skaber de to sunkne haver forsvindingsnumre og overraskelser for gæster, uanset om de befinder sig indenfor eller udenfor.
I Den Store Sunkne Have vækker gamle træsorter som eg og el sammen med en lille sø minder om et klassisk dansk skovlandskab, som H.C. Andersen ofte skrev om. Beplantningen af bregne, hasselurt og skovmærke breder sig som et blødt og frodigt tæppe for at skabe illusionen af en skovbund. Små gangbroer rammer naturen ind og skaber et smukt tableau, som man kan fordybe sig i.
I Den Lille Sunkne Have byder skovbund og elletræer velkommen, når gæster ankommer fra parkeringskælderen. Samtidig sendes et grønt pust til de bilister, der kører forbi under jorden.

Kæmpehaven
Her kan selv en stor gæst komme til at føle sig Tommeliselille.
Læsere af H.C. Andersens eventyr elsker hans evne til at skrive fra overraskende vinkler: I den ene historie ser de verden fra en tinsoldats synsvinkel, i den anden kan det være fra en bladlus eller et egetræs perspektiv. Digterens evne til at flytte sit fokus udvider vores blik på verden, så vi også får mulighed for at se med helt nye fantasifulde øjne på det, vi kender. Med H.C. Andersens hjælp bliver verden forandret.
Se bare Kæmpehaven, hvor gæsterne er omgivet af store, næsten overdimensionerede planter. Selv store gæster kan føle sig helt Tommeliselille under kæmpebladene fra planter som mammutblad, kejsertræ og rispapirplante. Følger gæsterne stien rundt, vil de opleve, hvordan den pludselig snævrer sig ind og bliver tæt, så de omsluttes helt af blade, dufte og farver. Som om de et øjeblik fylder mere i verden.

Spejlsøen
Forbindelsen mellem himlen og underverdenen.
Spejlsøen trækker himlen ned mellem træerne som et blankt lærred mellem de bugtende hække. Kunne gæsterne se igennem vandet, ville der være direkte adgang til udstillingen nedenunder, hvor ”Den lille havfrue” svømmer rundt og kigger længselsfuldt op mod land. Ligesom hun kan gæsterne inde i museet se op gennem vandspejlet til de drivende skyer på himlen – eller den silende regn. De står midt i eventyret.
Årstidernes skiften skaber konstant forandring i de bugtende avnbøg-hækkes farver og udtryk, hvilket giver H.C. Andersen Haven en dynamisk og levende karakter. Om sommeren er den en grøn labyrint, om vinteren en transparent mur. Her får hækkene ud mod byrummet nemlig en let grenbygning, der skaber kig ind i haven. I midten af det hele står hække af bøg og taks, som skaber tættere og mere kompakte haverum.

Den Dunkle Have
Mørket og ensomheden i eventyrene kan også findes i haven.
H.C. Andersens univers er ikke kun lyst og legende. I mange af hans eventyr findes et mørke og en ensomhed, som han kendte fra sit eget liv – ligesom han også skrev rammende om menneskers tankeløse omgang med hinanden og med naturen. Det er dette mørke, gæsten møder i Den Dunkle Have.
I Den Dunkle Have afløses bøgehækkens lyse løv af mørk taks, og de tætte grantræer skygger for lyset, mens klatrende planter som mørk kaprifolie og krybende, knudret vrangbøg er med til at skabe en fortættet stemning. Måske minder det også gæsterne om trolde og de underjordiske, som H.C. Andersen kendte fra de gamle folkesagn, og som han også brugte i sine eventyr? Se bare de nedbøjede, finske grantræer – hvorfor hænger de sådan med hovedet?

Den Lyse Have
Efter mørke kommer lys, for det højeste punkt i H.C. Andersen Haven er Den lyse Have.
På havens højeste punkt er blomster og løv nøje udvalgt for at skabe en legende og sprudlende karakter, og farve og dufte ændrer sig igennem hele blomstringstiden: Fra forårets lilla og hvide toner til sommerhalvårets farveeksplosion af kulørte stauder, der blandt andet tæller blå mandstro og rød og gul solbrud.
Sammensætningen af planter i H.C. Andersen Haven er nøje udvalgt, så sæsonernes skiften tydeligt kommer til udtryk, og hvert bed følger et blomstringsforløb året igennem. Med forskellige teksturer, dufte, former og farver skaber planterne særlige atmosfærer. Samtidig udgør de mange forskellige blomster, græsser, hække og træer levested for mangfoldige fugle, insekter og sommerfugle.
Heroppe fra udkigsposten i Den Lyse Have bliver det tydeligt, hvordan hækkenes højde er klippet, så de passer til byens skala: Høje hække ind mod den moderne del af byen med høje etagebyggerier, og lave hække mod midten af haven og ind mod de gamle byer.

Lystræet
Ahorntræet, der fik betydning for den nye bygnings loftskonstruktion.
Det gamle ahorntræ er kendt som ”Lystræet”, fordi det tidligere er blevet brugt til at hænge lyskæder i til jul. Sådan er det ikke længere. I dag har træet plads til at vokse frit. Helt i H.C. Andersens ånd står det som et vidne mellem den ny bydel og det gamle kvarter, som eksisterede på H.C. Andersens tid.
Museets japanske arkitekt Kengo Kuma og hans kolleger tog hensyn til træet, da de designede bygningen, som træet strækker sig imod, og som indeholder børneuniverset Ville Vau. Som træet er bygningens midte udstyret med en stamme, der forgrener sig ud i en smuk loftskonstruktion i museets atelier.
På samme måde spiller ”Lystræets” krone en vigtig rolle for lysindfaldet i Atelieret, da dets grene filtrerer lyset indenfor, og det ændrer sig afhængigt af årstiden og træets løv. Dermed lever træet stadig op til sit folkelige navn.
Ahorntræet er det største træ i H.C. Andersen Haven, men det er langt fra det eneste træ: Der er plantet 37 træer, blandet andet sølvløn, tempeltræ og bjergfyr.

Vesthaven
En åben portal til et legende univers midt i byen.
Vesthaven ligger i udkanten af H.C. Andersen Haven og er med til at trække det grønne rum ud i byen samtidig med, at den skaber en portal ind mod H.C. Andersens Hus.
I denne del af haven er der anvendt nogle af de samme slags enggræsser, hække, stauder og træer, som i den øvrige del af H. C. Andersen Haven. Det er også i denne del af haven, transportårene Letbanen og supercykelstien integreres i området. Det er her Café Deilig befinder sig.
I Vesthaven bevæger museumsgæsterne og byens borgere sig fra hverdagens travlhed ind i H.C. Andersens legende og fortællende univers. Her vækkes sanserne, her lokkes alle til at bruge fantasien. Det er også her, der skal tages afsked med eventyrene og den farverigdom, der kendetegner dem.
Formidling af H.C. Andersen Haven er realiseret med støtte fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse som del af projektet ’Cities for culture’.
Havevandring i H.C. Andersen Haven
At vandre, opleve og sanse er essentielle temaer i H.C. Andersens eventyr og grundlaget for H.C. Andersen Havens udformning.
Haveanlægget, museet arkitektur og museets hovedudstilling er flettet tæt sammen, og lader den besøgende træde ind og ud af virkeligheden og fantasien, som vi oplever det i H.C. Andersens eventyr. Haven er komponeret som en vandring gennem stemninger og atmosfære, hvor høje hække leder ad bugtende stier gennem en række scenografiske haverum. I stedet for at genfortælle de velkendte eventyr én-til-én, lader haven den besøgende indtage hovedrollen, og herfra udforske haven og H.C. Andersens eventyrs univers.
Billet til museet købes separat
Praktisk
Varighed: 30 minutter
Pris: 650 DKK
Book her: e-mail museum@odense.dk
eller ring på tlf. 65514601