Menu

H.C. Andersens Hus præsenterer internationale kunstnere i særklasse

Henrique Oliveiras værk Baitogogo udstillet på Palais de Tokyo i Frankrig. Til H.C. Andersens Hus skaber Oliveira en kæmpemæssig træinstallation med inspiration fra eventyret Fyrtøjet. Foto André Morin.

Tolv kunstnere fra hele verden står bag udstillingerne i det nye H.C. Andersen Hus, som åbner til sommer. Der bliver tale om en enestående totalkunstnerisk oplevelse, hvor arkitektur, kunst, design, lyd, lys og en strøm af billeder skaber nye møder mellem den besøgende og Andersens eventyr og smelter sammen i et sammenhængende værk. Udstillingerne er udviklet af H.C. Andersens Hus og kunstnerne i et samarbejde mellem det engelske designbureau Event Communications.

H.C. Andersens Hus kan i dag løfte sløret for et kunstnerisk indhold i international særklasse. Tilsammen har i alt tolv anerkendte kunstnere fra ind- og udland skabt en udstilling, der rumliggør oplevelsen af Andersens litterære univers og tilbyder nye perspektiver på en af verdenshistoriens mest folkekære og kreative tænkere. Fælles for de bidragende kunstnere – der tæller navne som den brasilianske installationskunstner Henrique Oliveira, den britiske dukkemager Andy Gent og den danske manuskriptforfatter Kim Fupz Aakeson – er, at deres kunst i en eller anden forstand er beslægtet med H.C. Andersens:

”Vi har fundet kunstnere, som taler ind i H.C. Andersens univers og de værdier, det er rundet af. På den vis har det været ambitionen at skabe kunst, der på én gang er sin egen, men samtidig passer ind i det overordnede projekt: at skabe et H.C. Andersens Hus, hvor landskab, arkitektur, udstillinger, design og kunst smelter sammen i et sammenhængende værk,” fortæller Henrik Lübker, Creative Director i H.C. Andersens Hus.

Unikke musik- og lydfortællinger

Bag museets audiooplevelser står blandt andre den prisvindende danske forfatter Kim Fupz og amerikanske Daniel Handler – bedre kendt under forfatternavnet Lemony Snicket med over 70 mio. solgte bøger, Netflix-serie og Hollywoodfilm bag sig. Begge er blandt en lille eksklusiv skare af forfattere der – i lighed med H.C. Andersen – formår at skabe fortællinger, som taler til børn og voksne på lige fod.

På lydsiden vil besøgende samtidig kunne opleve fire originalværker af den prisvindende danske komponist Louise Alenius, der fortolker H.C. Andersens Nattergalen, Snedronningen, Den grimme Ælling og Den lille Havfrue. Louise Alenius er kendt for sin skæve tilgang til den musikalske fortælling – hun hacker formaterne og udfordrer sit publikum – og netop dét samspil mellem musikken og det, der foregår uden for lydsiden, er også karakteristisk for hendes værker til H.C. Andersens Hus.

Kunstinstallationer i papir og genbrugstræ

Blandt husets fysiske installationer finder man en kæmpeinstallation af danske Veronica Hodges, inspireret af svalen i eventyret om Tommelise. Veronica Hodges har tidligere skabt den populære og fortryllende papirinstallation Cherish i Marmorkirken i 2018, hvor 15.000 lyserøde kirsebærblomster i papir svævede fra kirkerummets loft.

Foruden papirkunsten byder den fysiske udstilling også på den brasilianske installationskunstner Henrique Oliveiras massive træinstallation, der henter inspiration i eventyret om Fyrtøjet. Henrique Oliveira er internationalt kendt for sine tredimensionelle værker i genbrugstræ og har særligt markeret sig med kunstinstallationer som Baitogogo, en slags gordisk knude, udstillet på Palais de Tokyo i Paris og den enorme labyrint-lignende træinstallation Transarquitetonica, udstillet på MAC i Sao Paulo.

Til at levendegøre Andersens fortællinger har museet allieret sig med den britiske dukkemager Andy Gent, der i mere end 25 år har lavet dukker særligt til stop-motion film. Han har bl.a. skabt dukker til Tim Burtons stop-motion film Corpse Bride, ligesom han også stod bag de mere end 1000 forskellige hundedukker til Wes Anderson-filmen Isle of Dogs. I udstillingen vil man kunne opleve Andy Gents dukker i fortællingerne Den standhaftige Tinsoldat, Den lille Havfrue, Snedronningen og Den lille Pige med Svovlstikkerne.

Poetiske illustrationer og animationer

Som visuelt led i udstillingen tilføres Andersens eventyr også sanselige illustrationer og animationer. Blandt andre fra den spanske illustrator Sandra Rilova, hvis underfundige, poetiske illustrationer, skaber et spil mellem det konkrete og det symbolske og fortæller flere historier i et og samme billede, mens den prisbelønnede kunstner og kortfilminstruktør Timothy David Orme, inviterer publikum med på en altomsluttende, animeret filmrejse ind i H.C. Andersens fantasifulde sind.

Det bliver således en kunstnerisk totaloplevelse med et væld af dimensioner, hvor publikum kan forvente, at alt er velkendt, og intet er, som det plejer.

”Publikum kan forvente at begive sig ud på en rejse, begive sig ind i en verden, hvor humor og leg fylder mindst lige så meget som svar og sandhed. Publikum kan forvente at opleve en verden, hvor du træder ind i surrealistiske gameshows eller bliver kastet rundt af elementerne, som var du en tinsoldat. En verden, hvor du ligger på bunden af havet og kigger op, kigger ud, på en anden verden som en lille havfrue eller går så grueligt meget igennem som den grimme Ælling. Publikum kan forvente en verden, der er til alle aldre og tider. Til familier og til den enkelte,” uddyber Henrik Lübker.

Kunstnere i H.C. Andersens Hus:
Kim Fupz Aakeson (DK), Louise Alenius (DK), Veronica Hodges (DK), Daniel Handler (US), Henrique Oliveira (BR), Sandra Rilova (ES), Lewis Gibson (UK), Timothy David Orme (US), Noah Harris (UK), Andy Gent (UK), Simon McBurney (UK), George Shelbourn (UK) Læs mere om artisterne

H.C. Andersens Hus åbner i sommeren 2021. Følg tilblivelsen på Instagram @nyhcandersenshus og Facebook via @hcandersenmuseum

Pressekontakt

Anja Linnet, Head of Communications // anja@have.dk // 22 65 53 48

Amalie Hermansen // amalie@have.dk  // 21 79 33 82

Om H.C. Andersens Hus

H.C. Andersens Hus er tegnet af den japanske stjernearkitekt Kengo Kuma og hans tegnestue, der blandt andet står bag det nye OL-stadion i Tokyo. I designprocessen har tegnestuen blandt andet hentet inspiration i eventyret Fyrtøjet, hvor træet i fortællingen afslører en underjordisk verden, der på forunderlig vis åbner nye perspektiver for øjnene af beskueren. Selve museumsbyggeriet dækker et areal på 5.600 kvadratmeter hvoraf to tredjedele ligger under jorden og munder ud i et eventyrligt børneunivers. Bygningen fletter sig sammen med en magisk have skabt af landskabsarkitekterne MASU-Planning. Dertil kommer en bred vifte af state-of-the-art teknologier og scenografiske greb, der tilsammen vil levendegøre H.C. Andersens eventyrlige univers.

Designed by fingerspitz*